Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz - Instelling format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
Algemene informatie
Gegevens ggz-aanbieder
Naam instelling zoals bekend bij KVK: Magnolia Therapy BV Hoofd postadres straat en huisnummer: Nigtevechtseweg 37 Hoofd postadres postcode en plaats: 3633XR Vreeland Website: http://www.mymagnolia.nl
KvK nummer: 91974240
AGB-code 1: 22221934
Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt
Naam: Ingmar de Gooijer
E-mailadres: [email protected] Tweede e-mailadres: [email protected] Telefoonnummer: 0623401257
Onze locaties vindt u hier
Link: https://therapy.mymagnolia.nl/
Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod:
4a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw instelling en hoe uw patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke problematiek/doelgroep richt uw instelling zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Magnolia Therapy biedt specialistische geestelijke gezondheidszorg aan patiënten met therapieresistente depressie. Het behandelprogramma is intensief en kort en ontworpen als een ‘pressure cooker’ om een doorbraak te ontlokken bij patiënten waarbij dat eerder niet is gelukt. Magnolia biedt optimale condities om herstel te bevorderen en zet deeltechnieken in van therapieën
zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptance en Commitment Therapy (ACT), psychodynamische therapie en interpersoonlijke therapie (IPT) die passen bij behandeling van therapieresistente depressie. De behandeling wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team van regiebehandelaren en medebehandelaren.
Voor geselecteerde patiënten bestaat de mogelijkheid tot aanvullende, niet-vergoede farmacologische ondersteuning met ketamine.
4b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
Depressie
4c. Biedt uw organisatie hoogspecialistische ggz (3e lijns ggz):
Ja, wij hebben een afdeling hoogspecialistische ggz voor Depressie
4d. Heeft u nog overige specialismen: (optioneel, meerdere antwoorden mogelijk):
Overig, namelijk: Alleen patiënten met een hardnekkige depressie
Beschrijving professioneel netwerk:
Magnolia maakt gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder: Huisartsenpraktijk(en)
Collega psychologen en -psychotherapeuten ggz-instellingen
Psychiaters
Magnolia Therapy werkt het structureel samen met de doorverwijzer van de cliënt.
Magnolia werkt ten behoeve van de cliënten intensief samen, zowel intern als extern, om een samenhangend zorgaanbod te realiseren. Binnen onze organisatie streven we naar een naadloze integratie van behandeling en begeleiding. We hechten veel waarde aan directe structurele samenwerking met andere zorgverleners, voornamelijk doorverwijzers binnen de GGZ-sector. Korte communicatielijnen en nauwe samenwerking zijn van essentieel belang voor het waarborgen van kwalitatieve zorg en het bevorderen van de tevredenheid van onze patiënten.
Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij crisisdienst/GGZ Altrecht in de regio Utrecht.
Tevens hebben heeft Magnolia Therapy aangesloten bij een lerend netwerk, waarbij onze regie behandelaren twee keer per jaar samenkomen met een aantal behandelaren.
Onze instelling biedt zorg aan in:
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
6a. Magnolia Therapy BV heeft aanbod in:
de gespecialiseerde-ggz:
Psychiaters
6b. Magnolia Therapy BV heeft aanbod in de categorieën van complexiteit van situatie:
Categorie C Indicerend regiebehandelaar:
Magnolia werkt met een regiebehandelaar die indiceert en coördineert. De regiebehandelaar (in ons geval altijd een psychiater) is eindverantwoordelijk voor de samenwerking en afstemming binnen het
team. Naast de behandelaar is de regiebehandelaar het aanspreekpunt voor vragen over de zorgverlening en de behandeling.
Categorie C Coördinerend regiebehandelaar:
Als coördinerend behandelaar kunnen ook artsen optreden
Structurele samenwerkingspartners
Magnolia Therapy BV werkt ten behoeve van de behandeling en begeleiding van patiënten/cliënten samen met (beschrijf de functie van het samenwerkingsverband en wie daarin participeren (vermeldt hierbij NAW-gegevens en website)):
Magnolia zou graag een samenwerking met 2e lijns GGZ instellingen starten in de regio al naar de gebleken behoefte. Vooralsnog is een dergelijke samenwerking nog niet overeengekomen.
Organisatie van de zorg
Lerend netwerk
Magnolia Therapy BV geeft op de volgende manier invulling aan het lerend netwerk van indicerend en coördinerend regiebehandelaren. Indien u een kleine zorgaanbieder bent (2 -50 zorgverleners), dient u ook aan te geven met welke andere zorgaanbieder u zich heeft verbonden om dit lerend netwerk mogelijk te maken.
Het lerend netwerk bestaat naast onze eigen behandelaren uit regiebehandelaars van SenZ, waaronder Rudger Engels, hoogleraar psychologie, en Shiva Thorsel, klinisch psycholoog, en regiebehandelaars van PHIDA, zoals Aline J. de Haan, psychiater en regiebehandelaar. We zijn van plan om het netwerk verder uit te breiden met meer disciplines en hebben daarvoor onder andere contact gezocht met Prof. Schroevers (UMCG) en Jolien Veraard (PsyQ en onderzoeker UMCG, Den Haag). Het netwerk bevordert gezamenlijk leren en verbeteren in de geestelijke gezondheidszorg door actieve kennisdeling, het uitwisselen van ervaringen en een gezamenlijke aanpak van uitdagingen. Het stimuleert innovatie, ondersteunt de implementatie van nieuwe benaderingen en bevordert professionele ontwikkeling door middel van bijscholing. Patiëntgerichtheid wordt versterkt door het integreren van feedback. Het netwerk faciliteert samenwerking tussen diverse partijen, monitort en evalueert de impact, en past strategieën aan voor voortdurende optimalisatie. Als dynamisch ecosysteem ondersteunt het netwerk een cultuur van continu leren en verbeteren binnen de geestelijke gezondheidszorg.
Zorgstandaarden en beroepsrichtlijnen
Magnolia Therapy BV ziet er als volgt op toe dat:
9a. Zorgverleners bevoegd en bekwaam zijn:
- Register van bevoegdheid en bekwaamheid: Magnolia houdt een register bij van de diploma’s en registraties van alle zorgverleners en controleert jaarlijks of deze up-to-date zijn.
- BIG-registratie: Zorgverleners moeten bewijs van BIG-registratie kunnen tonen, en herregistratie is vereist om de vijf jaar, met bewijs van werkervaring of scholing.
- Kwalificatie: Alle zorgverleners binnen de GGZ zijn minimaal HBO+ of WO gekwalificeerd, conform de beroepentabel.
- Personeelsdossiers: Deze bevatten minimaal een kopie van ID, CV, diploma’s, BIG- en andere beroepsregistraties , lidmaatschapsbewijzen en een actueel VOG.
- Inwerkprogramma: Nieuwe medewerkers krijgen een inwerkprogramma waarin visie, werkwijze, procedures en processen worden besproken.
- Begeleiding: Ervaren regiebehandelaren bieden werkbegeleiding aan minder ervaren professionals.
9b. Zorgverleners volgens kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen handelen:
- Werkoverleg: Elk jaar wordt in een werkoverleg tijd gemaakt voor onderwerpen zoals (veilig) incidenten, behandelprotocollen, medicatiebeleid en meldcodes (huiselijk geweld/kindermishandeling).
- 4-ogenprincipe: Belangrijke beslissingen worden niet alleen door de regiebehandelaar genomen, maar in een structureel multidisciplinair overleg (MDO).
- ECD: Besluiten worden vastgelegd in het elektronisch cliëntdossier (ECD), en de regiebehandelaar geeft digitaal akkoord bij start, diagnose, evaluatie en einde van het zorgtraject.
9c. Zorgverleners hun deskundigheid op peil houden:
- Jaargesprek: Bevoegd- en bekwaamheden zijn vaste gespreksonderwerpen in het jaarlijkse functioneringsgesprek.
- Intervisie: maandelijks wordt er een intervisie bijeenkomst georganiseerd waarin we een onderdeel van het werkproces belichten en verdiepen.
Samenwerking
10a. Samenwerking binnen uw organisatie en het (multidisciplinair) overleg is vastgelegd en geborgd in het professioneel statuut (kies een van de twee opties):
Ja
10b. Binnen Magnolia Therapy BV is het (multidisciplinair) overleg en de informatie-uitwisseling en
-overdracht tussen indicerend en coördinerend regiebehandelaar en andere betrokken behandelaren als volgt geregeld (beschrijf wat u heeft geregeld voor het uitvoeren van de (multidisciplinaire) overleggen, o.a. samenstelling, overlegfrequentie, wijze van verslaglegging): Het multidisciplinaire overleg (MDO) vindt wekelijks plaats op donderdagochtend. Hierbij zijn alle behandelaren, zowel online als op locatie, aanwezig. Het overleg wordt gestructureerd en gericht gehouden om de voortgang van alle patiënten die in behandeling zijn te bespreken.
Bespreking van patiënten
Tijdens het MDO worden alle patiënten op een systematische manier besproken. Dit omvat voortgang, eventuele signalen van ontregeling en benodigde aanpassingen in het behandelplan.
Verslaglegging
Het verslag van het MDO, inclusief de besproken punten en eventuele vervolgacties, wordt nauwkeurig vastgelegd in het Elektronisch Cliëntendossier (ECD).
Terugkoppeling
Na het MDO volgt een duidelijke terugkoppeling naar de patiënt, verwijzers en, waar van toepassing, andere externe behandelaren. Hiermee wordt een goede samenwerking en communicatie gewaarborgd.
Nieuwe aanvragen en screenings
Naast de bespreking van huidige patiënten, worden ook nieuwe aanvragen en screenings in het MDO behandeld. Het team neemt gezamenlijk een besluit over de geschiktheid van een patiënt voor behandeling bij Magnolia Therapy.
Maandelijkse intervisie
Naast het wekelijkse MDO is er een maandelijkse intervisie waarin behandelaren de tijd nemen om dieper in te gaan op specifieke casussen. Dit biedt ruimte voor reflectie, kennisdeling en verdieping, wat bijdraagt aan de kwaliteit van zorg.
Met deze aanpak zorgen we voor een gestructureerde en zorgvuldige samenwerking binnen het team, waarbij de patiënt en diens behandeltraject centraal staan.
10c. Magnolia Therapy BV hanteert de volgende procedure voor het op- en afschalen van de zorgverlening naar een volgend respectievelijk voorliggend echelon:
Als uit een verwijzing blijkt dat Magnolia geen passend behandelaanbod heeft voor de zorgvraag, wordt de patiënt terugverwezen naar de verwijzer, eventueel met een passend advies. Tijdens het wekelijkse MDO wordt besproken welke zorg nodig is, en als deze zorg niet binnen Magnolia beschikbaar is, wordt de patiënt indien nodig doorverwezen naar andere zorgverleners of instanties.
10d. Binnen Magnolia Therapy BV geldt bij verschil van inzicht tussen bij een zorgproces betrokken zorgverleners de volgende escalatieprocedure:
Wanneer er verschil van inzicht is tussen de betrokken zorgverleners, wordt dit eerst besproken met de regiebehandelaar in het MDO. Als het verschil blijft bestaan, wordt het verder besproken in een overleg tussen alle regiebehandelaren. Indien er ook dan geen overeenstemming wordt bereikt, wordt er contact opgenomen met een onafhankelijk regiebehandelaar die zich verdiept in de situatie en zal met beide behandelaren spreken overeenstemming te onderzoeken. Als dat niet lukt kan de behandeling worden overgedragen.
Dossiervoering en omgang met patiëntgegevens
11a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
11b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
11c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/ NZA:
Ja
Klachten en geschillenregeling
12a. Patiënten/cliënten kunnen de klachtenregeling hier vinden (kies een van de twee opties):
Link naar klachtenregeling: https://therapy.mymagnolia.nl/klachtenregeling/
12b. Patiënten/cliënten kunnen met geschillen over een behandeling en begeleiding terecht bij
Naam geschilleninstantie waarbij instelling is aangesloten: KlachtConsult Contactgegevens: 043 880 22 59 [email protected]
De geschillenregeling is hier te vinden:
Link naar geschillenregeling: https://geschillencommissie-eza.nl/patienten/
Het behandelproces – het traject dat de patiënt in deze instelling doorloopt
- Wachttijd voor intake/probleemanalyse en behandeling en begeleiding Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is –indien het onderscheid van toepassing is– per zorgverzekeraar en per diagnose.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://therapy.mymagnolia.nl/wachttijden/
Aanmelding en intake/probleemanalyse
14a. De aanmeldprocedure is in de organisatie als volgt geregeld (wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
- Aanmelding
De psychiater, psycholoog, huisarts of medisch specialist kan een patiënt doorverwijzen naar Magnolia voor behandeling door contact op te nemen via zorgdomein, [email protected] of via een contactformulier op de website http://www.mymagnolia.nl. Hierna volgt een intercollegiaal consult tussen de verwijzer en een psychiater van Magnolia. Na het overleg krijgt de patiënt een bevestiging van de aanmelding en wordt hij/zij uitgenodigd voor een eerste afspraak. Daarnaast wordt de patiënt gevraagd een vragenlijst in te vullen.
- Intake
Na het screenen van de vragenlijsten door Magnolia’s medische team heeft de patiënt een introductiegesprek met Magnolia’s zorgcoördinator voor verder kennismaking en informatieverstrekking. Vervolgens heeft de patiënt een gesprek met Magnolia’s
psychiater gevolgd door een gesprek met Magnolia’s psycholoog om te onderzoeken of de patient in aanmerking komt voor de behandeling van Magnolia Therapy.
14b. Binnen Magnolia Therapy BV wordt de patiënt/cliënt doorverwezen naar een andere zorgaanbieder met een passend zorgaanbod of terugverwezen naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de instelling geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
Indicatiestelling
Beschrijf hoe de intake/probleemanalyse en indicatiestelling binnen uw instelling is geregeld (hoe komt de aanmelding binnen, hoe komt de afspraak met de patiënt/cliënt voor de intake tot stand, wie is in de intakefase de indicerend regiebehandelaar en hoe komt die beslissing tot stand (afstemming met patiënt/cliënt), waaruit bestaan de verantwoordelijkheden van de indicerend regiebehandelaar bij het stellen van de diagnose)
De screening en het opstellen van een behandelplan verlopen via een gestructureerd proces:
Invullen van vragenlijsten
De patiënt vult voorafgaand aan de screening een set vragenlijsten in, waaronder de MADRS (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale). Deze vragenlijsten worden zorgvuldig beoordeeld door de arts en psychiater om eventuele contra-indicaties uit te sluiten.
Screeningsgesprekken
Indien er geen contra-indicaties worden gevonden, wordt de patiënt uitgenodigd voor twee screeningsgesprekken:
Het eerste gesprek vindt plaats met de psychiater, die een uitgebreide psychiatrische screening uitvoert volgens protocol.
Het tweede gesprek wordt gevoerd met de psycholoog, die een psychologische screening uitvoert volgens protocol.
Daarnaast volgt een somatische screening door een arts. Multidisciplinair overleg (MDO)
Na de screeningsgesprekken worden de bevindingen besproken in het wekelijkse multidisciplinaire overleg (MDO). Het hele team beoordeelt gezamenlijk of de patiënt in aanmerking komt voor zorg bij Magnolia Therapy. Indien aanvullende informatie nodig is, kan er – in overleg met de patiënt – extra informatie worden opgevraagd bij apotheken, huisartsen, psychiaters, psychologen en/of therapeuten.
Communicatie van de uitslag
De uitslag van de screening wordt met de patiënt gedeeld, evenals met het externe behandelkader. Hierbij wordt duidelijk gecommuniceerd wie binnen Magnolia Therapy de regiebehandelaar en eventuele medebehandelaren zullen zijn. Afstemming met externe behandelaars wordt gewaarborgd om een goede samenwerking en continuïteit van zorg te garanderen.
Behandeling en begeleiding
16a. Het behandelplan wordt als volgt opgesteld (beschrijving van proces en betrokkenheid van patiënt/cliënt en (mede-)behandelaren, rol (multidisciplinair) team):
Het behandelplan wordt bij onze instelling zorgvuldig en in nauwe samenwerking met de patiënt opgesteld. Het proces verloopt als volgt:
Intake en diagnose
Tijdens de intakefase beoordeelt de regiebehandelaar, samen met de patiënt, de klachten en hulpvraag. Hierbij worden ook relevante medische, psychologische en sociale aspecten meegenomen. Deze informatie vormt de basis voor een voorlopige diagnose en het behandelvoorstel.
Betrokkenheid van de patiënt
De patiënt wordt actief betrokken bij het opstellen van het behandelplan. Samen bespreken we de behandeldoelen, verwachtingen en mogelijke behandelopties. Er wordt ruimte geboden voor vragen en inspraak, zodat het plan goed aansluit bij de behoeften en voorkeuren van de patiënt.
Standaardprotocol voor depressie behandeling:
Magnolia Therapy biedt specialistische geestelijke gezondheidszorg aan patiënten met therapieresistente depressie. Het standaard behandelprogramma is intensief en kort en ontworpen als een ‘pressure cooker’ om een doorbraak te ontlokken bij patiënten waarbij dat eerder niet is gelukt.
Magnolia biedt optimale condities om herstel te bevorderen en zet deeltechnieken in van therapieën
zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptance en Commitment Therapy (ACT), psychodynamische therapie en interpersoonlijke therapie (IPT) die passen bij behandeling van therapieresistente depressie. De behandeling wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team van regiebehandelaren en medebehandelaren.
Voor geselecteerde patiënten bestaat de mogelijkheid tot aanvullende, niet-vergoede farmacologische ondersteuning met ketamine.
Multidisciplinair overleg (MDO)
Het behandelplan wordt besproken in het wekelijkse multidisciplinair overleg (MDO). Dit overleg omvat de regiebehandelaar, psycholoog, psychiater, arts en eventueel andere betrokken specialisten. Samen wordt gekeken naar de haalbaarheid, effectiviteit en mogelijke aanpassingen van het behandelvoorstel.
Vaststellen en evalueren van het behandelplan
Na goedkeuring in het MDO wordt het behandelplan definitief vastgesteld en gedeeld met de patiënt. Het plan bevat concrete doelen, het voorgestelde traject (inclusief ketaminebehandelingen en integratiesessies) en momenten voor tussentijdse evaluatie.
Registratie in het EPD
Alle stappen, bevindingen en afspraken met betrekking tot het behandelplan worden nauwkeurig gedocumenteerd in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Dit waarborgt continuïteit van zorg en zorgt ervoor dat alle betrokken zorgverleners volledig op de hoogte zijn van de voortgang.
Dynamisch en flexibel proces
Het behandelplan wordt gezien als een dynamisch document. Tijdens de behandeling wordt de voortgang regelmatig geëvalueerd door de psycholoog, psychiater en arts, met terugkoppeling naar het MDO. De patiënt speelt hierbij een centrale rol en wordt actief betrokken bij eventuele aanpassingen.
16b. Het centraal aanspreekpunt voor de patiënt/cliënt tijdens de behandeling is de coördinerend regiebehandelaar (beschrijving rol en taken regiebehandelaar in relatie tot rol en taken medebehandelaars):
De regiebehandelaar heeft een centrale rol tijdens de diagnostische fase en draagt zorg voor de volgende verantwoordelijkheden:
- Beoordelen of de patiënt geschikt is voor behandeling.
- Monitoren van de respons van behandeling
- Behandelplan opstellen
- Indien van toepassing het bepalen van de initiële ketaminedosis en de vervolgdoses.
- Beslissen over eventuele verlenging van de behandeling.
- Begeleiden van de patiënt tijdens het traject en onderhouden van de therapeutische relatie.
- Fungeren als aanspreekpunt voor vragen over de behandeling en zorgverlening.
- Bespreken van mogelijke variabelen binnen het protocol die het behandelplan beïnvloeden.
- Samenwerken en afstemmen met het ambulante zorgkader.
16c. De voortgang van de behandeling wordt binnen Magnolia Therapy BV als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Binnen onze instelling wordt de voortgang van de behandeling en begeleiding nauwkeurig gemonitord aan de hand van verschillende methoden, zoals voortgangsbesprekingen, evaluaties, vragenlijsten en Routine Outcome Monitoring (ROM). Het proces verloopt als volgt:
ROM en evaluatievragenlijsten
Bij aanvang van de behandeling (baseline) worden ROM, MADRS en evaluatievragenlijsten afgenomen. Deze metingen worden herhaald na 6 weken, en vervolgens na 3, 6, 12 en 24 maanden om de voortgang op langere termijn te evalueren.
Monitoring door psycholoog en arts
Tijdens de behandeling wordt de patiënt voortdurend gemonitord door zowel de psycholoog als de arts. Zij houden nauw contact om eventuele veranderingen in de toestand van de patiënt snel te signaleren.
Intensief behandeltraject
Twee keer per week heeft de patient intensieve behandelingen met zijn/haar vast psycholoog.
Deeltechnieken van therapieën
zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptance en Commitment Therapy (ACT), psychodynamische therapie en interpersoonlijke therapie (IPT) die passen bij behandeling van therapieresistente depressie worden ingezet.
Tijdens de optionele en additionele ketamine behandeling wordt gemonitord gedurende door een arts.
Integratiegesprekken met de psychiater
Na de 1e, 3e en 6e behandelweek heeft de patiënt een integratiegesprek met de psychiater. Deze gesprekken zijn bedoeld om de voortgang te evalueren en signalen van ontregeling te monitoren. Indien nodig kunnen extra integratiesessies met de psychiater worden ingepland.
Multidisciplinair Overleg (MDO)
De voortgang van elke patiënt wordt wekelijks besproken tijdens het multidisciplinair overleg (MDO). Hierbij worden alle bevindingen gedeeld en, indien nodig, worden interventies of aanpassingen aan het behandelplan doorgevoerd.
Met deze werkwijze zorgen we ervoor dat de behandeling nauwkeurig wordt gevolgd en tijdig kan worden bijgestuurd om de zorg optimaal af te stemmen op de behoeften van de patiënt.
16d. Binnen Magnolia Therapy BV reflecteert de coördinerend regiebehandelaar samen met de patiënt/cliënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling als volgt (toelichting op wijze van evaluatie en frequentie):
De regiebehandelaar reflecteert samen met de patiënt – en indien gewenst met diens naasten – op de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling en begeleiding. Dit gebeurt tijdens integratiegesprekkendie op vaste momenten plaatsvinden. Tijdens deze gesprekken worden de voortgang, ervaringen en verwachtingen uitgebreid besproken. Alle bevindingen en afspraken worden zorgvuldig gerapporteerd in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD).
Daarnaast hanteren wij een speciaal naastenbeleid, waarin we algemene informatie delen over wat
naasten kunnen verwachten en hen voorzien van praktische tips om de patiënt tijdens de behandeling te ondersteunen. Naasten worden actief betrokken bij het behandeltraject en, indien gewenst, kunnen er extra sessies plaatsvinden. Deze sessies worden begeleid door de behandelaar van Magnolia Therapy en bieden ruimte voor gezamenlijke ondersteuning van de patiënt.
De voortgang van de behandeling, inclusief de input uit integratiegesprekken en eventuele sessies met naasten, wordt wekelijks besproken in het multidisciplinair overleg (MDO). Hierdoor zorgen we ervoor dat alle betrokken zorgverleners volledig op de hoogte zijn en de behandeling optimaal kan worden afgestemd.
16e. De tevredenheid van patiënten/cliënten wordt binnen Magnolia Therapy BV op de volgende manier gemeten (wanneer, hoe):
Bij Magnolia Therapy hechten we veel waarde aan de tevredenheid van onze patiënten. Daarom meten we deze op de volgende manieren:
Continu tijdens de behandeling
Tijdens het behandeltraject wordt regelmatig met patiënten gecommuniceerd over hun ervaringen, voortgang en tevredenheid. Deze terugkoppeling stelt ons in staat om direct in te spelen op wensen en behoeften van de patiënt.
Jaarlijks patiënttevredenheidsonderzoek
Eén keer per jaar voeren we een uitgebreid patiënttevredenheidsonderzoek uit. Dit gebeurt aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten, waarmee we systematisch feedback verzamelen over verschillende aspecten van onze zorg.
De resultaten van deze gesprekken en onderzoeken worden zorgvuldig geanalyseerd en gebruikt om onze zorg continu te verbeteren.
Afsluiting/nazorg
17a. De resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen worden als volgt met de patiënt/cliënt en diens verwijzer besproken (o.a. informeren verwijzer, advies aan verwijzer over vervolgstappen, informeren vervolgbehandelaar, hoe handelt instelling als patiënt/cliënt bezwaar maakt tegen informeren van verwijzer of anderen):
Bij Magnolia Therapy hechten wij veel waarde aan heldere afspraken en een transparant behandelproces en samenwerking met het ambulante zorgkader en verwijzers.
Behandeldoelen vastleggen
Voorafgaand aan de behandeling bespreken wij samen met de patiënt welke behandeldoelen nagestreefd worden. Deze afspraken worden vastgelegd en vormen de basis voor het behandeltraject.
Evaluatie en afronding van de behandeling
Tijdens en na het afronden van het programma worden bespreekt het behandelteam samen met het patient en tijdens het MDO de afronding van de behandeling. De regiebehandelaar informeert het ambulant zorgkader en de verwijzer en adviseert over eventuele vervolgstappen. Indien de behandeling elders wordt voortgezet, wordt de vervolgbehandelaar goed geïnformeerd om een soepele overgang te waarborgen.
Toestemming voor informatie-uitwisseling
Vooraf geeft de patiënt toestemming om informatie over de behandeling te delen met externe behandelaren. Deze toestemming wordt vastgelegd in het medisch dossier. Het staat de patiënt vrij om deze toestemming op elk moment in te trekken. Wel kan het intrekken van toestemming
gevolgen hebben voor de voortzetting van de behandeling en kan dit leiden tot het beëindigen van het traject.
17b. Patiënten/cliënten of hun naasten kunnen als volgt handelen als er na afsluiting van de behandeling en begeleiding sprake is van crisis of terugval:
Na afronding van de behandelingen en de bijbehorende integratiesessies kan Magnolia Therapy, indien passend binnen het kader van de behandeling, aanvullende zorg aanbieden. Bij een crisis blijft echter de verwijzend psychiater verantwoordelijk voor de zorg, zoals dit ook gold voorafgaand aan het behandeltraject bij Magnolia Therapy.
De patiënt en/of naasten kunnen zich daarom bij een crisis niet alleen wenden tot de verwijzend psychiater, maar ook gebruikmaken van de ondersteuning die de huisarts en crisisdiensten bieden.
Ondertekening
Naam bestuurder van Magnolia Therapy BV:
Drs JCE Donders
Plaats:
Vreeland
Datum:
23-01-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja
Bij het openbaar maken van het kwaliteitsstatuut voegt de ggz-instelling de volgende bijlagen op de registratiepagina van http://www.ggzkwaliteitsstatuut.nl toe: Een afschrift/kopie van het binnen de instelling geldende kwaliteitscertificaat (HKZ/NIAZ/JCI en/of ander keurmerk);
Zijn algemene leveringsvoorwaarden;
Het binnen de instelling geldende professioneel statuut, waar de genoemde escalatie-procedure in is opgenomen.